Vánoce pro naprostou většinu obchodníků nepředstavují svátky klidu a míru, ale naopak pořádný kolotoč, který se často zastaví až na Štědrý den. Na druhou stranu se však jedná o období, kdy si přijdou na podstatnou část svých zisků. Lidé jsou zkrátka připraveni v předvánoční sezóně utrácet a byla by škoda této příležitosti nevyužít.
Určete si cíle
V tomto článku vám představíme řadu tipů, které můžete (nejen) v předvánočním období využít pro získání většího množství klientů i zvýšení tržeb. Některé z nich už znáte, některé se pro vaše účely třeba úplně nehodí, některé se vám mohou zdát složité… To je v pořádku. Slouží pro inspiraci a vybrat si z nich můžete ty, které vám dávají smysl. Abyste je snadněji našli, stanovte si pro začátek cíle, jichž chcete v předvánočním období dosáhnout. Ačkoliv se to může zdát jako banalita, vytyčení cílů pomáhá udržet si ten správný směr k jejich naplnění.
Vypadat mohou třeba takto:
- Zvýšení prodeje
- Zaplnění diáře nejen na prosinec, ale i leden a únor
- Udržení a odměnění stávajících, loajálních zákazníků
- Zvýšení částky, kterou klienti při návštěvě utratí
Co vám ke splnění cílů může pomoci?
1. Výloha s příběhem
Vánoční dekorace přitahují pozornost a byl by hřích k tomu nevyužít svou výlohu (nebo alespoň dveře do salonu, pokud výlohu nemáte). Přemýšlíte, jak vhodně a vkusně výlohu vyzdobit? Vezměte v potaz design svého salonu a výlohu mu přizpůsobte. Je salon spíše minimalistický, plný přírodních prvků, nebo září barvami? V tomto duchu se může nést i výloha. Nevolte také jednotlivé dekorace náhodně, ale zkuste jimi vyprávět příběh. Může být pohádkový, inspirovaný ledovou krajinou, lesem… Nechte svou fantazii pracovat, případně ji běžte načerpat například na Pinterest. S okouzlující výlohou se navíc nemusí pojit vysoké výdaje – efektně působí i vločky z papíru, využít můžete vatu nebo třeba nejrůznější větve a šišky, které najdete v lese.
2. Kouzelná atmosféra
Jen u výlohy by to ale končit nemělo. Nechte vánoční atmosféru působit na všechny smysly svých klientů. Nalaďte v salonu příjemnou hudbu, zapalte svíčky, uvařte skořicový čaj nebo domácí punč… A nechte je přičichnout si ve volné chvíli třeba ke Kašmírovému balzámu na ruce.
Tip: Vtiskněte ducha Vánoc také svým webovým stránkám a sociálním sítím. Stačí třeba jen vyměnit úvodní fotku na Facebooku, přidat jednoduchý banner na web… Pomoci vám s tím mohou programy jako Canva či Crello.
3. Naplánujte akce
Speciální vánoční či jednoduše zimní ošetření (tip na něj najdete v aktuálních ALCINA novinách), akční cena na slavnostní líčení či účes, balíčky služeb za výhodnější cenu, zajímavá nabídka pro nové zákazníky, věrnostní kartičky – to vše klienty do vašeho salonu přiláká. Lidé na slevy a akce zkrátka slyší.
Na každý týden (nebo dokonce den) si také můžete nachystat akci jinou. Například v pondělí to bude sleva na určitý druh ošetření, v úterý potěšíte zákazníky sklenkou sektu, ve středu uděláte akci na produkty ve stylu 3 + 1 zdarma a tak dále.
4. Nezapomeňte na akce upozornit
Možná už zajímavou akci ve svém salonu máte, ale klienti se stále nehrnou. Čím to je? Zkuste se zamyslet nad tím, jestli jste jim dali šanci se o akci dozvědět. Upozorňujete na ni na ceduli či ve výloze? Napsali jste o ní na svůj web? Dali jste o ní dostatečně vědět na svých sociálních sítích? Využijte všechny dostupné kanály.
5. Otvírací doba
Zákazníci potřebují vědět, kdy a kde vás mohou zastihnout, to platí po celý rok. Pokud v předvánočním období svou běžnou otvírací dobu prodlužujete nebo jinak upravujete, nezapomeňte tuto informaci se zákazníky sdílet – online i offline.
6. Zaujměte nové zákazníky
Patrně znáte profil běžného zákazníka svého salonu a nabídkou svých služeb na něj cílíte. To je skvělé! Vánoce ale představují příležitost, jak oslovit i netypické zákazníky. Možná okolo vašeho salonu projde muž, kterého napadne své ženě koupit dárek pod stromeček právě u vás. A stejně tak mohou vaše služby přilákat i o mnoho mladší, nebo naopak starší zákazníky, než jsou ti obvyklí. O Vánocích chce zkrátka každý vypadat skvěle.
7. Poděkování
Ačkoliv je předvánoční období dokonalou příležitostí, jak oslovit nové zákazníky, nezapomínejte ani na ty stálé a věrné. Potěšte je malou pozorností, třeba našimi PF přáními v podobě marmelád. Těm, kteří k vám do salonu v předvánočním období nepřišli, můžete popřát hezké svátky prostřednictvím zprávy a připomenout se tak.
Tip: Co třeba ozdobit vánoční stromeček v salonu malými dárečky (použít můžete skutečné ozdoby, např. ručně vyrobené, ale také třeba minibalení produktů nebo slevové kartičky), z nichž si budou moci zákazníci sami vybrat?
8. Využijte vánoční sety
Dárkové sety jsou ideálním nástrojem pro zvýšení vánočních prodejů. Jsou cenově výhodné, sestavené tak, aby se produkty vzájemně doplňovaly, v nabídce je spousta variant, takže si vybere každý, a navíc zákazníkům odpadají starosti s balením. Nezapomeňte sety v salonu vystavit tak, aby si jich každý všimnul.
9. Dárkové poukázky
Dárkové poukázky fungují a vyplatí se je nepodceňovat. Podle průzkumů totiž většina lidí ve finále utratí na místě více (až o 20 %), než je hodnota poukazu. I tyto dárkové kartičky vystavte na salonu, aby o nich zákazníci věděli. Na každou také připište datum, kdy platnost poukázky vyprší.
10. Mějte zboží skladem
Mít zboží skladem je zásadní, a to z mnoha důvodů. Především jej můžete ve svém salonu vystavit, zákazníci si jej všimnou a hned si ho mohou také odnést domů. A to i ti, kteří okolo salonu náhodně procházejí. Stejně tak si jej mohou přijít koupit i lidé, kteří si vyhlédli nějaký produkt ALCINA na internetu a váš salon objevili na mapě salonů. Lidé chtějí mít většinou vše hned a to, že zboží objednáte a zákazník si pro něj přijde později, nemusí vždy zafungovat.
11. Nezapomeňte na povánoční období
Děsíte se už nyní obvykle slabšího ledna a února? Objednejte si klienty na tyto měsíce už během předvánočního období. Pokud je to těžké, zkuste jim dát na ošetření v těchto „hluchých“ měsících slevu nebo si připravte zajímavé „novoroční akce“, na které je upozorněte už nyní.
Přečtěte si také: