Sami víte, že práce v salonu není jen o tom vykouzlit zákazníkům perfektní účes nebo líčení. Administrativa, marketing, sledování trendů, prodej – to všechno je nedílnou součástí celého procesu. Jenže kde na to všechno brát čas? Odpověď je jednoduchá: umělá inteligence.
Co je umělá inteligence?
Pokud jste o umělé inteligenci, označované také zkratkou AI z anglického termínu „artificial intelligence”, sice slyšeli, ale netušíte, co se pod tím vlastně skrývá, začneme krátkým představením. V jednoduchosti bychom mohli říct, že jde o obor vytvářející systémy schopné vykonávat úkoly, které obvykle dělají lidé. Tyto systému dokáží logicky myslet, využívat a zpracovávat data, učit se, rozpoznávat vzorce, řešit složité situace, rozhodovat se – zkrátka fungují jako lidé.
Možná si říkáte, že jste se s ničím takovým ještě nesetkali, ale vsadíme se, že to není pravda. Systémy umělé inteligence využívá třeba vaše e-mailová schránka, která díky nim rozpozná spam, nebo Netflix, když vám navrhuje obsah, který by vás mohl bavit. Je to opravdu chytrá a užitečná věc, že? A proto se vám její služby budou hodit i při práci v salonu.
Tuto fotku vygenerovala umělá inteligence jako odpověď na pokyn, aby vytvořila obrázek k článku o využití AI v beauty salonu.
S čím umělá inteligence v salonu pomůže?
Jak vidíte, AI toho umí opravdu hodně. Pojďme se ale podívat na konkrétní a poměrně jednoduché úkoly, kterými vám zvládne usnadnit každodenní fungování.
1) Obsah na sociální sítě
Tlak na to, abyste vytvářeli obsah na Instagram, Facebook nebo TikTok, je velký. Ne každý má ale prostor (nebo chuť) na to stát specialistou na sociální sítě. Umělá inteligence vám dokáže navrhnout vhodnou strategii, kterou pro publikování využít, řekne vám, jakému publiku by se váš obsah mohl líbit, abyste věděli, pro koho jej tvoříte, a pomůže vám třeba i s konkrétní podobou příspěvků, ať už jde o formát, text, nebo třeba hashtagy.
2) Texty všeho druhu
Posíláte newslettery? Vymýšlíte názvy ošetření? Nebo jen potřebujete zformulovat informaci o tom, že budete zvyšovat ceny, ale nevíte, jak na to, aby to znělo co nejlépe? S čímkoliv z tohoto vám AI pomůže. Není to (zatím) zrovna Hemingway, ale minimálně svými nápady vám ušetří spoustu práce a i s češtinou nebo slovenštinou jí to jde čím dál lépe. Nezapomeňte při zadávání pokynů AI sdělit, jaký tón má pro komunikaci s vašimi klienty zvolit – chcete jim tykat, zvolit vážný nebo třeba vtipný tón? To všechno umí!
3) Grafika
Pokud potřebujete vytvořit logo salonu, upoutávku na nové ošetření nebo třeba vizitku, opět je vám AI k službám. Poradí vám, jaké barvy a font zvolit, upraví vám obrázky do podoby a formátu, který potřebujete (umí třeba odstranit pozadí nebo osobu z fotky apod.) a nebo za vás rovnou navrhne celou grafiku.
4) Recenze vašich služeb
Patrně víte, jak důležité je co nejdříve reagovat na každou recenzi, kterou na své služby získáte. Jenže občas jste na dovolené nebo tak zahlcení prací, že na delší odpovědi není čas. A někdy prostě chybí nápad. Zkuste v těchto „krizových chvílích” zadat úkol AI. Kompletní kopírování nabídnutého textu zrovna nedoporučujeme, ale opět získáte (minimálně) základní kostru a myšlenku a vaše odpovědi nebudou stále stejné.
A ještě jedno možné využití AI při práci s recenzemi: pokud je do nástroje nakopírujete, dokáže z hodnocení klientů vyvodit, jaká pozitiva a negativa vašeho salonu zmiňují zákazníci nejčastěji!
5) Ekonomika salonu
I čísla a počty k práci v salonu patří. AI vám ze zadaných údajů může pomoci spočítat třeba to, jaká služba vám vydělává nejvíc a jaká je u zákazníků nejoblíbenější (musíte jí ale poskytnout kvalitní data, například v tabulce).
To je odpověď umělé inteligence na pokyn, aby navrhla konkrétní podobu příspěvků pro nový kadeřnický salon.
Zásady práce s AI
Při vašem vzájemném oťukávání s AI nezapomeňte na dodržování základních pravidel:
- Buďte kritičtí. AI toho ví a umí spoustu, ale málokdy přizná, že něco neví. A místo toho si raději něco vymyslí. Proto informace ověřujte a berte AI trochu s rezervou.
- Pokládejte jasné otázky a úkoly. Buďte v pokynech pro AI co nejpřesnější. Ušetří vám to spoustu času. Místo „navrhni mi příspěvek na Instagram” raději umělou inteligenci poproste, aby „navrhla krátký text v přátelském tónu k instagramovému příspěvku pro kosmetický salon, v němž zákazníky upozorní na nové jarní ošetření pleti”.
- Doptávejte se. AI často na první dobrou vyhodí příliš obecnou odpověď, která vám toho mnoho neřekne. Pokládejte další a další dotazy, chtějte konkrétní odpovědi a nebo zkuste původní otázku položit jinak.
- Upozorněte na chybu. Pokud odpověď AI neodpovídá tomu, co jste chtěli, nebojte se to napsat. Dejte AI vědět, co se vám na odpovědi nelíbilo a co je potřeba zlepšit.
- Nezapomínejte být autentičtí. Obsah navržený AI byste neměli vzít jedna k jedné a zveřejnit. Lidé nejspíš poznají, že jej nevytvořil člověk. Nezapomeňte tak přidat vždy kus sebe.
- Buďte opatrní. Neposkytujte AI osobní a důležitá firemní data.
AI nástroje zdarma, které můžete využít
Abyste věděli, kde začít, přinášíme vám pár tipů na AI nástroje, které můžete vyzkoušet a využívat zdarma:
- ChatGPT
- Google Gemini
- Microsoft Bing
- TinyWow
- Adobe Firefly (grafika)
- Recraft AI (grafika)
- Leonardo AI (grafika)
Nebojte se jich prozkoumat více, ať zjistíte, který vám vyhovuje. A dejte nám vědět, jaký se vám osvědčil nejvíc!